Het idee!

Think Small

Wat onderscheidt een goed idee van een slecht idee?

Ongetwijfeld zal een goed idee het nodige succes brengen, mits het op de juiste manier wordt uitgevoerd natuurlijk. Dat laatste is natuurlijk nog maar de vraag, want hoeveel goede ideeën hebben nooit het levenslicht gezien? En hoeveel goede ideeën zijn in schoonheid gestorven omdat ze niet op de juiste manier werden uitgevoerd?

Het reclamevak ‘leeft’ van ideeën, maar wel altijd binnen een gestuurde richting. Dat levert zo nu en dan echte pareltjes op! Een voorbeeld hiervan is de campagne ‘Think Small’, een gerenommeerde advertentie uit 1962 voor Volkswagen, bedacht door Julian Koenig (copywriter) en Helmut Krone (art director), beiden in dienst van het reclamebureau Doyle Dane Bernbach, Manhattan - New York. Dit was een advertentie die het reclamevak voorgoed heeft veranderd, een pure parel en een werkelijk briljant idee wat ook nog eens ontzettend goed is uitgevoerd. In een tijdperk waarin de focus in advertenties van automerken lag op groter, luxer, meer pk’s et cetera, bedachten deze twee reclamemakers een concept wat in al zijn eenvoud, simpelheid en understatement enorm veel kracht uitstraalt. Ja, uitstraalt. Ik schrijf bewust niet in de verleden tijd. Het is en blijft, zelfs in de huidige tijd, een absolute parel!

Hulde ook voor de beslissers bij Volkswagen die dit hebben aangedurfd, hebben goedgekeurd en dit fantastische idee het levenslicht lieten zien. Het heeft Volkswagen geen windeieren gelegd en Doyle Dane Bernbach evenmin. Het bleek ook geen one-trick pony, want Helmut Krone heeft sindsdien nog vele prachtige pareltjes bedacht voor een veelheid aan prille, inmiddels zeer gearriveerde, merken.

De les die we hiervan kunnen leren: veel reclamebureau’s hebben kasten vol met ideeën waarvan opdrachtgevers het niet hebben aangedurfd om ze te gebruiken: “We willen liever niet roepen dat we maar een klein gek autootje zijn, leg liever de focus op luxer, groter en sneller!” Tja, wat zou er toch van deze merken terecht zijn gekomen? 

Vannaam Reclamebureau

 Rijksweg 45, 4529 JB Eede - Nederland

 +31(0)117 85 20 44

 hello@vannaam.nl

© Vannaam Reclamebureau
BTW NL001399006B07 | Kvk 09184129

Volg Vannaam

LIVE  Brains at work

Beeldmerk Vannaam reclamebureau

Strategic & creative ideas & development to the bone.