Mond-op-mondreclame

De beste manier van reclamemaken?

Zo af en toe duiken ze op: ondernemers die me bezweren dat de beste vorm van reclame mond-op-mondreclame is. Meestal ga ik hier, gehinderd door de nodige kennis, niet op in. Het is namelijk onmogelijk om een bepaalde perceptie tijdens een kort gesprek om te buigen, verspilde moeite. Maar misschien is het goed om hier een stukje over te schrijven.

Over mond-op-mondreclame bestaan namelijk opvattingen die niet correct- en zeer hardnekkig zijn. Het is ook een vrij enigmatisch begrip. Laat ik proberen om een en ander te verhelderen. Op de eerste plaats: het is mond-tot-OORreclame. Je kunt er namelijk niet zomaar vanuit gaan dat een mond, zonder de nodige genetische manipulatie, kan luisteren naar een andere mond. Ook mag je er niet zomaar vanuit gaan dat elke mond het verhaal van de andere nauwgezet napraat! Daarover verderop meer.

Op de tweede plaats: ondernemers die ALLEEN vertrouwen op mond-tot-oorreclame zijn allerminst professioneel bezig met hun marketingcommunicatiebeleid. Men investeert in huisvesting, apparatuur, personeel, automatisering, bedrijfsprocessen, wagenpark, product/dienst en wat al niet meer. Waarom dan de marketingcommunicatie beperken tot mond-tot-oorreclame en oncontroleerbaar en niet te managen overlaten aan non-professionals? Is dat gemakzucht, zin in een gokje, gebrek aan kennis, gebrek aan tijd, geen budget of een combinatie van deze factoren?

Op de derde plaats: heeft een ondernemer, die zegt te vertrouwen op mond-tot-oorreclame, weleens onderzocht of het het inderdaad de beste manier van reclamemaken is? Moet het überhaupt onderzocht worden? We kennen namelijk allemaal het spelletje waarbij persoon 1 een verhaal vertelt aan persoon 2, die het vervolgens weer door moet vertellen aan persoon 3 en ga zo maar door. Als we uiteindelijk aan persoon 10 vragen om het verhaal na te vertellen, dan horen we altijd een totaal ander verhaal. Misschien heeft het verhaal ineens een andere hoofdrolspeler (uw concurrent). Ook is het zo dat een negatieve ervaring met gemak 9 x vaker wordt doorverteld, in aangedikte vorm, dan een positieve ervaring. En gesteld dat je fantastisch werk hebt verricht, en mensen daar met trots over vertellen in hun omgeving, hoeveel kilometer verderop zal dat nog effect sorteren?

Op de vierde plaats: mond-tot-oorreclame kan wel degelijk enige goede diensten bewijzen. Sowieso moet dan wel eerst alles rond het product/dienst tiptop en onderscheidend in orde zijn. Ook moet de attitude van de doelgroep reeds, op onderscheidende wijze en in een gunstige richting, gevormd zijn. Dit alles moet dan professioneel en structureel worden onderhouden en worden doorontwikkeld. Alleen op deze manier blijft het bedrijf/merk/product, in een concurrerende omgeving, op het netvlies van de doelgroep en wordt er mogelijk, in positieve zin, over gepraat. Simpel gesteld: als je product/bedrijf/merk niet onderscheidend is en je niets bijzonders doet waarover, in positieve zin, gepraat kan worden, dan zal het ook oorverdovend stil blijven.

Op de vijfde plaats: ondernemers die niet bereid zijn een professional te betalen om de marketingcommunicatiemix, naar ambitie en draagkracht, vorm te geven, hebben zich nimmer goed voorbereid op ondernemen en nemen hun business niet serieus genoeg. Als je kiespijn hebt, dan vraag je de buurman toch ook niet of hij nog een tang in de schuur heeft liggen? Investeren in professionele marketingcommunicatie kost geld, maar niet investeren in professionele marketingcommunicatie kent uiteindelijk een veel hogere prijs. If you pay peanuts, you get monkeys.

Als je dit alles weet, dan wil en kun je toch niet meer volledig vertrouwen op mond-tot-oorreclame? 

Vannaam Reclamebureau

 Weststraat 8/002 Aardenburg

 Postbus 2, 4527 ZG Aardenburg - Nederland

 +31(0)117 85 20 44

 hello@vannaam.nl

© Vannaam Reclamebureau
BTW NL1028.88.516.B02 | Kvk 09184129

Volg ons

LIVE  Brains at work

Beeldmerk Vannaam reclamebureau

Strategic & creative ideas & development to the bone.