Onderneming starten, pak het direct goed aan!

Een onderneming starten is een hele stap. Een goede voorbereiding is het halve werk dus u verdiept zich vooraf natuurlijk in alles wat met ondernemen te maken heeft en wat op uw pad zal komen. Maar hoe goed u zichzelf ook voorbereid, u kunt onmogelijk alles weten en overzien. Onbekend terrein, dan liggen verkeerde beslissingen al snel op de loer. En sommige verkeerde beslissingen zijn duur, zeer duur. Enkele tips, vanuit mijn ervaring, kunnen u misschien op weg helpen en op het juiste pad houden. Longread, maar de moeite waard. Zelfs voor reeds gevestigde ondernemers.

Onderneming starten, pak het goed aan

Tips

Tip 1: Waarom wilt u eigenlijk ondernemer worden?
Deze vraag stel ik altijd als eerste aan iemand die kenbaar maakt voor zichzelf te willen beginnen. Er zijn tal van redenen waarom iemand voor zichzelf wil beginnen, goede en verkeerde redenen. En nee, als ondernemer kunt u niet uw eigen tijd indelen en daarbij nog succesvol zijn. Ondernemen is een werkwoord, dat houdt in dat er (zeer hard) gewerkt moet worden. Zelfs als u, op termijn, bepaalde zaken kunt delegeren. Ook mag u er niet automatisch van uitgaan dat het geld met bakken binnenkomt. Een vakantiereis zal de komende jaren misschien niet mogelijk zijn. Wilt u niet langer meer onder een baas werken, onderschat dan niet hoe moeilijk het is om baas over jezelf te zijn. Problemen, van welke aard dan ook, u zult ze volledig zelf moeten oplossen. Ik vertel mensen die willen beginnen met ondernemen ook altijd dat ze een leuke hobby moeten zoeken voor de nachtelijke uren waarin kopzorgen slaap verhinderen. Maar als dat allemaal geen probleem is, gaat u dan verder met tip 2.

Tip 2: Kies één goede adviseur
Vanaf het moment dat u heeft besloten voor zichzelf te gaan beginnen zullen zich verschillende ‘tipgevers’ opwerpen die u met alle liefde en plezier zullen voorzien van goedbedoelde adviezen. Inmiddels heb ik al verschillende ondernemers gezien waarbij de start werd omgeven door allerlei, nogmaals goedbedoelde, tipgevers. Mijn ervaring is dat de brij aan gegeven adviezen soms nogal tegenstrijdig zijn en een goede start daardoor bemoeilijkt wordt. Daarom mijn advies: kies één goede adviseur, desnoods betaald. En snapt u iets niet, vraag dan altijd door totdat u het begrijpt.

Tip 3: Snap ‘iets’ van belastingen
Ingewikkeld? Voor veel mensen wel. Maar dat mag eigenlijk geen reden zijn om er niets vanaf te willen weten. U staat straks aan het roer van een onderneming en moet beslissingen nemen omtrent investeringen die u geheel, gedeeltelijk of totaal niet kunt opvoeren als aftrekpost. Ook zult u belasting moeten betalen over uw inkomen en misschien nog wel aan andere belastingverplichtingen moeten voldoen. Een goede accountant en/of boekhouder kan u met veel zaken helpen, maar leg zeker niet alles omtrent financiën en belastingen klakkeloos daar neer. U MOET er zelf ook ‘iets’ van snappen en uw kennis hieromtrent jaarlijks updaten. Misschien vindt u het eng om voor de start contact op te nemen met de fiscus, maar zij kunnen u al goed op weg helpen en hebben duidelijke informatie beschikbaar. Drempel over, gewoon doen.

Tip 4: Kunt u zichzelf verkopen?
Bent u verlegen van aard? Misschien introvert? Mist u zelfvertrouwen? Dat zijn dan zaken waaraan u, voordat u start, aan moet gaan werken. Een kleine verkooptraining kan, om te beginnen, zeker geen kwaad. Ik heb op een netwerk weleens een test gedaan en mijn ondernemende netwerkleden uitgedaagd om mij een pen te verkopen. Een lastig en zeer berucht object tijdens verkooptrainingen. Moeilijk hoor, probeer maar eens.

U hoeft geen professionele verkoper te worden, als u maar wel een verkopende professional wordt. Onthoud daarbij: we verkopen niet zozeer ons product/dienst, maar primair onszelf! Nog een belangrijke tip: een goede verkoper kan niet alleen goed praten (1-op-1 of in groepsverband), maar ook heel goed luisteren. Ook naar dingen die juist niet gezegd worden.

Tip 5: Heeft u bepaalde zwakke plekken?
Ja, die heeft u. Net zoals ik en iedereen. Sommige van deze zwakke plekken kunnen u echter wel in de weg zitten om een succesvolle onderneming op te zetten en succesvol te houden. Ik noem discipline, volharding, een gezond kritische zelfblik, beheersing, realisme et cetera. Wij mensen zijn ‘geprogrammeerd’ met goede- en minder goede eigenschappen. Het is niet direct de bedoeling om alle minder goede eigenschappen af te leren, als u ze maar kunt herkennen bij uzelf en daarmee om kunt gaan.

Tip 6: Mooie nieuwe auto leasen, waarom?
Niet alles is een verstandige investering en zeker niet als startende ondernemer. U wordt echt niet pas voor vol aangezien als u met een mooie nieuwe (en dure) auto bij uw potentiële klanten komt voorrijden. Sterker nog, zeker als starter zal zo’n ‘investering’ alleen maar in uw nadeel kunnen werken. En wat voor een auto geldt, geldt ook voor een bedrijfspand, inrichting, computer, kleding en ga zo maar door. Vraag u bij elke investering gewoon af of het ‘leuk om te hebben’ of ‘nodig om te hebben’ is. Het eerlijke antwoord hierop geeft u duidelijkheid.

Tip 7: Voetjes op de grond
Nee, u bent als startende ondernemer geen lid van een selecte en speciale groep mensen. Dat u ondernemer bent betekent bijvoorbeeld niet dat u geen goedendag meer hoeft te zeggen tegen de vakkenvuller in de supermarkt of een stagiaire. Simpel advies: kijk tegen niemand op, maar kijk ook niet op iemand neer. Waak dus voor overmoed, houd uw voeten op de grond, poch niet over uw successen en onthoud dat van een vriendelijk woord nog nooit iemand armer is geworden.

Tip 8: Wilt u professioneel zijn, omring u dan met professionals
Gewoon maar even een stukje beeldspraak: heeft u weleens goedkope banden onder uw auto laten leggen? Uw auto was ineens lastiger te besturen en begon ook wat te zwabberen, vooral in bochten en bij nat weer. Tot overmaat van ramp moest u binnen no-time weer nieuwe banden gaan kopen omdat ze al versleten waren. Daardoor was u uiteindelijk duurder uit, terwijl deze goedkopere banden tijdens het gebruik enorm tegenvielen. Goede banden zijn dus eigenlijk wel belangrijk.

En wat voor banden geldt, geldt ook voor een accountant, bank, verzekeringskantoor, leveranciers, eventueel personeel en ja, uw reclamebureau! Bezuinigen op kwaliteit qua de u omringende professionals is een valkuil waar veel starters, maar ook reeds gevestigde ondernemers, in terecht komen. En ja, kwaliteit kost geld. Maar geen kwaliteit is uiteindelijk veel duurder.

Tip 9: Bouw een netwerk op
Het is fijn om een netwerk te hebben bestaande uit uiteenlopende collega-ondernemers. Zo’n netwerk is er niet ineens, dat moet worden opgebouwd. Er zijn altijd wat verschillende netwerkclubs in uw omgeving waar u rustig eens kunt aanschuiven om te ervaren of de bewuste club voor u geschikt is. Daarbij is het wel van belang dat u de intentie heeft om ‘te brengen in plaats van ‘te halen’. Uw kennis en kunde kunt u inzetten om collega-ondernemers te helpen. U geeft wat, niet alles hoeft onbetaald overigens, en u mag in ruil daarvoor ook weer iets terugverwachten. Zit u ergens mee omhoog, dan kunt u wellicht terecht bij iemand binnen uw netwerk die u de weg kan wijzen. Netwerken kost tijd, maar het levert u op termijn enorm veel op.

Tip 10: In balans, uit balans, terug in balans
Een ondernemer is net een mens met een partner, kinderen, familie, vrienden enzovoort. Als u net start als ondernemer, dan zullen verschillende zaken in uw privé-omgeving hier onherroepelijk onder lijden. Logisch en ook volstrekt normaal. Het wordt alleen minder normaal als uw partner op een bepaalde dag meldt dat hij/zij wil scheiden of dat uw kinderen ineens minder presteren op school. En hoe zou u zich voelen als uw vrienden en familie ineens uw verjaardag ‘vergeten’. Natuurlijk moeten uw partner, kinderen, familie en vrienden er begrip voor hebben dat u bezig bent met (starten van) uw onderneming, maar u bent meer dan alleen maar een ondernemer. Maak altijd tijd voor diegenen die u lief zijn.

Goed, dat waren 10 algemene tips die u hopelijk op weg kunnen helpen bij uw eerste stappen op ondernemersvlak. Nu ga ik in op 5 veelgemaakte fouten die starters (maar ook gevestigde ondernemers) maken als het aankomt op zaken die te maken hebben met mijn vakgebied.

Fouten

Fout 1: Verkeerde handelsnaam
Ooit had ik een startende cliënt die zelf een leuk klinkende naam had bedacht voor zijn bedrijf. Ik heb aan deze klant gevraagd of hij de naam had vastgelegd bij het Benelux Merkenbureau. Dit werd beaamd. Lang verhaal kort, dit was dus niet het geval. Hij had zich onder deze naam ingeschreven in het handelsregister (iets anders) en een domeinnaam laten registreren (ook iets anders), maar de merknaam was niet geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau. Laat er nou, na een investering van ruim € 20.000 in website, drukwerk, advertenties, verpakkingen en wat al niet meer, een partij opduiken, in dezelfde branche, waarbij de naam fonetisch hetzelfde werd uitgesproken! Deze partij maakte bezwaar – terecht want eerder bestaand en wel degelijk geregistreerd bij het Benelux merkenbureau – tegen het gebruik van de naam van mijn cliënt. Een forse schadepost. In allerijl een nieuwe naam bedacht, laten registeren bij het Benelux Merkenbureau, nieuw logo, huisstijl, nieuwe marcominstrumenten ontwikkeld en alle reeds bestaande klanten een brief gezonden waarin de reden van de nieuwe naam werd uitgelegd. Toch een beetje imagozeper.

Als een cliënt aan mij vraagt om een handels- of merknaam te bedenken, dan zorg ik dat deze naam uniek is, te registeren is als domeinnaam en daarnaast ook te registeren is als officieel merk in het Benelux merkenregister (of merkenregister in een ander land). Dat geldt overigens ook voor een logo. Een logo, oftewel beeldmerk, is ook te registeren in een merkenregister vermits deze uniek is qua vorm. Zelfs een kleur is vast te leggen en ook nog diverse andere zaken, maar dat is een ander verhaal.

Fout 2: Niet kiezen voor een professioneel reclamebureau
Lees om te beginnen nog eens tip #8 hiervoor.

Ik heb geregeld starters gesproken die zelf hun logo, huisstijl, website en wat al niet hadden gemaakt. Of ze beschikten over een handig ‘neefje’ die dat had gedaan. Vaak ontbreekt ook een strategisch marketingcommunicatieplan, de juiste inzet van media en een gericht doel. Een onderschatting van hetgeen een professionele reclamemaker voor een startende onderneming kan betekenen, temeer omdat een startende ondernemer vaak geen of nauwelijks verkoop-, marketing- en/of managementervaring heeft. Gelukkig heb ik ook mogen werken voor startende ondernemingen die het wel belangrijk vonden om tijdig een professioneel reclamebureau in te schakelen. Ik geef u te raden welke partij succes heeft geboekt en welke partij niet of niet zoals het had kunnen zijn.

Heeft u geen of nauwelijks verstand van administratie, financiën en belastingen, dan gaat u naar een accountant. Heeft u een juridisch conflict, dan gaat u naar een jurist of advocaat. Voelt u zich lichamelijk niet in orde, dan gaat u naar een arts. Heeft u een marketing- en/of marketingcommunicatievraagstuk, dan doet u het zelf of gaat u naar een handig neefje. Tja.

Strateeg, ontwerper, copywriter, websitebouwer en mediaplanner; het zijn volwaardige expertises waarbij genoten opleiding op niveau en een forse dosis ervaring uw onderneming een forse stap vooruit kunnen helpen.

Fout 3: Waarin onderscheidt u zich?
Waarin onderscheidt u zich van uw concurrentie? En aansluitend daarop: is dit relevant voor uw doelgroep? Ik vraag dit weleens aan een (startende) ondernemer waarmee ik in gesprek kom. Het blijft vaak angstvallig stil. Of men zegt ‘prijs’ of ‘kwaliteit’.

Jezelf onderscheiden op ‘prijs’ is een gevaarlijke strategie. De kans is namelijk groot dat een concurrent, met iets diepere zakken, hierin meegaat en u kan overtreffen. Uiteindelijk belandt de hele branche in een negatieve prijsspiraal en dat gaat vroeg of laat ten koste van de kwaliteit. Kijken wie het dan het langst kan volhouden. Jezelf onderscheiden op ‘kwaliteit’ is al een betere keuze, maar dan moet een concurrent dat kwaliteitsniveau nimmer kunnen waarmaken en het moet vooraf al bewezen kunnen worden. Tricky dus en kwaliteit alleen is ook niet voldoende om je te onderscheiden. Wat ik ook veel tegenkom is ‘service’, maar dat is toch eigenlijk gewoon een randvoorwaarde. Hoe kun je jezelf onderscheiden op iets wat als normaal wordt gezien?

Positioneren binnen uw markt is belangrijk om uzelf te onderscheiden. Een unieke positionering is daarbij het belangrijkste doel. Ik zie nog teveel branches waar concurrenten elkaar napraten en nadoen. Zo is het me regelmatig overkomen dat ik op bezoek ging bij een potentieel nieuwe cliënt en dat daar alle documentatie van concurrenten op tafel lag. De vraag was: “wij willen hetzelfde, maar dan met ons logo, foto’s en in onze kleuren. Kunt u dat maken voor ons?” “Ja, dat kan ik, maar waarom zou u dat willen?” Antwoord: “Wij vinden het heel goed en beter goed gejat dan zelf slecht bedacht.” Enfin, daar houd ik me dus maar niet mee bezig.

Een goede reclamemaker legt precies bloot waarin u zich onderscheidt of waarin u zichzelf kunt gaan onderscheiden. Maar daar is een goede analyse bij nodig, van de totale markt en doelgroep(behoeften). En aansluitend natuurlijk originele creatieve output. Ooit stond op een markt een groente- en fruitverkoper die heel hard riep: “vandaag extra kromme bananen voor maar … de kilo.” Dezelfde prijs als zijn buurman die precies dezelfde bananen verkocht, maar die waren natuurlijk zogezegd niet extra krom.

Fout 4: Geen strategische basis
Ik had het al even aangehaald bij fout #2, maar als er geen strategische basis is dan bouwt u op los zand. Zomaar in een willekeurig medium een advertentie plaatsen, zonder dat het onderdeel is van een strategisch plan, staat gelijk aan blind schieten met hagel. Je raakt altijd wel iets, maar of dat de meest effectieve methode is? Zonder strategische basis is er geen gericht doel, geen onderscheidende positionering, zwevende kernpropositie en kan er nooit sprake zijn van een optimale instrumentenmix. Zonder strategische basis weet u ook nooit precies wie uw doelgroep is en hoe u ze klant kunt maken.

Een aantal jaar geleden sprak ik een reeds gestarte ondernemer die mij probeerde te overtuigen dat reclame z’n beste tijd wel had gehad sinds de komst van Facebook. Hij publiceerde regelmatig iets op zijn eigen Facebookkanaal en vertelde mij daar business uit te halen. Een poos daarna kwam ik deze persoon weer tegen, maar hij was nu toch iets minder positief. Het bleek dat zijn ‘audience’ op Facebook nauwelijks was toegenomen en de meeste van zijn bestaande Facebookvrienden, die het zich konden veroorloven, reeds gebruik hadden gemaakt van zijn dienst (die beperkt en eenmalig was). Potentiële nieuwe klanten via FB berichten waren dus eigenlijk niet meer te realiseren. De Facebookvrienden waren ook wel even klaar met de ‘shares’ en ‘likes’ op berichten die hij publiceerde. Hij had, waarschijnlijk ten einde raad, een advertentie geplaatst in een plaatselijke huis-aan-huis krant. Dit zou het oplossen volgens zijn zeggen. Ik had de bewuste advertentie gezien. Een kleine advertentie, propvol tekst en kleine afbeeldingen. Meer een opsomming van hetgeen hij deed en niet inspelend op wat de persoon die het aanschaft daaraan heeft.

Inmiddels is deze persoon niet langer actief als ondernemer. Ik hoop dat het hem goed gaat.

Er bestaan trouwens ook (startende) ondernemers die volledig vertrouwen op mond-op-mondreclame. Ook niet de meest geschikte strategie en zeker tegenwoordig niet meer. Hierover publiceerde ik reeds eerder een artikel.

Fout 5: Uw reclamebureau zien als leverancier
Een leverancier is een partij die u producten levert waarbij geen onderscheid is, behalve de prijs wellicht. De ene maand is dat partij A, de maand erop zou dat net zo goed partij B kunnen zijn. De geleverde producten en/of diensten zijn commodities die volledig uitwisselbaar zijn.

Een reclamebureau is zoveel meer dan dat en, als externe partner, betrokken bij het wel en wee van uw onderneming op marketing- en salesgebied. Regelmatig overleggen met uw bureau vergroot de betrokkenheid en levert wederzijds veel kennis en nieuwe inzichten op. Heeft uw bureau niet de kennis en kunde om op managementniveau met u te praten over uw business? Dan heeft u het verkeerde bureau.

Bij het praten op managementniveau horen onder meer financieel inzicht, verkoopcijfers, marktmogelijkheden, nieuwe diensten en/of productoverwegingen, concurrentie en waarneembare trends op tafel te komen. Een professioneel bureau is altijd discreet, zelfs nadat de relatie beëindigd is, en zal alle aanwezige kennis en kunde inzetten om de voor u van belang zijnde doelstellingen te realiseren.

Een reclamebureau contacten voor een éénmalig origineel en creatief idee (bijvoorbeeld een ludieke actie), een logo/huisstijl et cetera kan natuurlijk altijd, maar een optimaal rendement uit een samenwerking met een bureau moet toch worden gezocht en gevonden in een hechte en diepgaande samenwerking over een langere periode. Dat is de weg naar groei!

Tot slot

Behoorlijk tiksel en och, ik weet ook wel dat ik desondanks niet volledig ben geweest. Er zijn zoveel valkuilen, maar ik wilde toch graag mijn duit in het zakje doen in de hoop dat een (startende) ondernemer dit leest en denkt “daar kan ik wat mee.” En voelt u zich niet ontmoedigd, want ik heb nog nooit een ondernemer ontmoet die het alleen maar makkelijk heeft gehad en nooit fouten heeft gemaakt. Tegenslag en fouten horen er op een bepaalde manier ook wel bij. 

Vannaam Reclamebureau

 Rijksweg 45, 4529 JB Eede - Nederland

 +31(0)117 85 20 44

 hello@vannaam.nl

© Vannaam Reclamebureau
BTW NL001399006B07 | Kvk 09184129

Volg Vannaam

LIVE  Brains at work

Beeldmerk Vannaam reclamebureau

Strategic & creative ideas & development to the bone.